vineri, 18 februarie 2011

Declaraţia unică

"Declaratia este valida." ... "Consultati recipisa." ... "Nu exista erori de validare"

Uraaaaa! Victorie!

De luna trecută, imediat după ce am depus raportările lunare la Pensii, Şomaj, Sănătate şi ITM am avut un stres. Oare cum va fi noua raportare? Cea unică. Şi simplificatoare.

Şi dăi. Şi studiază. Legislaţie. Instrucţiuni de completare. Află în ceasul al doisprezecelea de schimbări subtile în modul de calcul al salariilor. Că de, statul e sărac şi trebuie să mai ciupească şi el de undeva. Mai bagă câte un aliniat prin Lege. De ce să nu ia el şi 1% contribuţie pentru somaj din bucata de medical suportată de angajator plătită angajatului? Luam deja de la angajator. De ce sa facem discriminări, hai să-i luăm şi angajatului. Apoi de ce să nu creştem noi baza pentru calculul contribuţiei individuale la pensie celor aflaţi în medicale? Nu e suficient că am mărit salariul minim şi natural această bază creşte de la 600 la 670? Nu. Hai să băgăm o formulă. Ia să zicem 35% din salariul mediu pe economie. Bun. Am crescut baza la 708 lei. Deci creşte şi contribuţia individuală. Pentru cei din medicale. Comparativ cu cea de anul trecut. Şi dacă o creştem, cine scade? Da! Aţi ghicit. Salariul net. Replica o să fie: 5, 6, 7 ... 10 lei nu contează. Ba contează. Pentru cei mulţi şi amărâţi contează al naibii de mult!

Iar când marele program făcut de fisc face doar o validare locală, urmând ca ei să facă după depunere mai multe verificări pe serverele lor, mai poţi dormi liniştit? Doamne Fereşte să nu iasă vreo corelaţie. Că trebuie să refaci declaraţia şi să o depui din nou. De ce naiba n-au facut un program mai de bun simţ care să poată face toate validările şi verificările local înainte de a o depune? De ce naiba au trebuit să folosească formulare fill-in în Adobe? Ca după ce introduci 40-60 de angajaţi marele program să se mişte din ce în ce mai greu? Mai mult, să recunoşti acest lucru? Cu tupeu? La rubrica de FAQ-uri să dai răspunsuri de gen "fuck you":

"Ne pare rau, dar societatile cu numar mare de angajati vor trebui sa faca un efort sa procure un soft care sa populeze fisierul xml in structura, cu validarile si corelatiile publicate pe site-ul ANAF"

sau

"Daca societatea are peste 50 - 60 de angajati, va trebui sa achizitionati de la o societate specializata un soft care sa va genereze fisierul xml din baza de date proprie"

Asta e o atitudine corectă? Băi! Treziţi-vă! Voi sunteţi plătiţi din taxele mele! Aţi promis că-mi simplificaţi viaţa. Şi dacă tot vă dau un ban, măcar făceţi-mă să-l dau cu plăcere.

Mă obligaţi ca în câteva luni să obţin semnatură electronică pentru a vă trimite declaraţiile direct pe net. Păi pentru cine simplificăm? Pentru noi sau pentru voi? Hello! Mă puneţi iar pe drumuri! Alţi bani, altă distracţie. Cele trei firme agreate de voi sunt toate din Bucureşti. Apropo, nenea, vedeţi că România nu înseamnă doar Bucureşti. Mai sunt unii care stau şi prin Iaşi sau Baia Mare. Ce să-i faci, mai sunt şi ţărani în ţara asta. Iar pentru certificatele digitale, noi, ţăranii, trebuie să ne deplasăm şi prezentăm personal la Bucale.  Ar mai fi o variantă. Să facem împuterniciri notariale. Dar tot timp şi bani pierduţi înseamnă. Nu mai punem la socoteală costul acestor certificate. Mai scoatem câte 50 euro (probabil fără TVA) din buzunar. Şi, bineînţeles, ele vor trebui reînnoite. Anual. Mulţumim. Mulţumim foarte mult!

Păi dacă e vorba de a-mi face mie viaţa mai simplă, de ce dracu nu creaţi voi un cont pentru fiecare operator economic pentru a se putea loga şi-şi uploada declaraţiile? De ce? De ce ITM-ul a putut face acest lucru atunci când a fost vorba de registrul electronic de evidenţă a salariaţilor? Gata. Ajunge. Mă opresc aici.

Pentru toate aceste simplificări, pentru stresul ultimelor săptămâni, pentru orele nedormite gândindu-mă cum e cel mai bine să fac, de fapt, cum e corect să fac, domnilor politicieni, doamnelor instituţii ale statului, vă mulţumesc şi în semn de preţuire vă flutur un falic şi falnic deget mijlociu.

Un comentariu:

  1. In locul tau, io-mi dadeam jos chilotii si-i flashuiam sa le mearga buhu! "Luati d-aci!"
    :D

    Zic asta de luni si ani de zile. De ce la somaj se poate/putea trimite un simplu e-mail? De ce la Sanatate mergea prin email + confirmari in urna? De ce la ITM se depunea online fara vreo semnatura, dar cu obligatia de a avea totusi o stampila pe declaratie (de cacat, dar oricum, mai elegant decat la Fisc unde te pun sa faci pdf-uri stupide si sa-ti reinnoiesti semnaturi digitale de la niste agarici care pana mai an nu aveau din ce trai)...

    Eu am mai si combatut pe forumurile alora, pe la posta redactiei fiscului si la un mom. dat imi raspunsese cineva de pe la fisc ca... "asa e legea". La intrebarea de ce sunt legi diferite pentru aceleasi lucruri facute insa in alte domenii, de ce nu se ia cea mai buna lege, de ce nu lupta si ei pentru simplificarea legii, mi-a zis - culmea - ca o fac! ca se luptau. Dar ca nu erau auziti. Am ramas "paf". Mai zi ceva.

    RăspundețiȘtergere