Ar mai fi ceva de povestit din excursie. Ceva peste care am sărit intenţionat pentru că nu-şi avea locul în povestire. Şi ar fi fost şi mult de povestit. Vă veţi convinge de asta.
În prima zi a excursiei, după ce ne-am lăsat bagajele la hotel, am plecat direct spre Montmartre. Montmartre care în urmă cu două secole era un sătuc la marginea Parisului, înconjurat de podgorii, sătuc care lipsit fiind de taxele pariziene şi ajutat de vinul produs de călugăriţe a făcut să fie căutat de amatorii de băute, apoi făcându-şi loc pe aici localuri pentru diverse plăceri, decadente sau nu. Bun. După ce baronul Haussmann la cererea lui Napoleon al III-lea a început redesenarea capitalei şi după ce Montmartre a devenit parte a Parisului ca cel de-al 18-lea arondisment, aici, pe deal, a început să se mute viaţa boemă a Parisului. Nu ştiu ce compozitori sau poeţi au trăit pe aici, dar cu certitudine vă pot spune că în piaţa de lângă Sacre Coeur şi pe străzile din jur au locuit, trăit, pictat, nume precum Monet, Manet, Renoir, Sisley, Pissarro, Degas, Toulouse-Lautrec, Van Gogh, Utrillo, Dufy, Dali, Modigliani sau Picasso. Deci trebuia să ajung (iar) în Place du Tertre. Fusesem aici şi în urmă cu 11 ani dar îmi doream să-l revăd. Şi, de ce nu, poate reuşeam şă-mi iau singurul lucru-cadou pe care mi-l propusesem să mi-l iau în această excursie. Un tablou. Dar numai dacă se ivea ocazia.
Ideea e că Place du Tertre de acum nu mai este ce era acum 120-130 de ani. Cred că aproape jumătate din cei de acolo schiţează portrete pentru turişti. O altă treime cred că pictează doar tablouri cu tematică pariziană, picturi mai mult fotografice, dacă mă pot exprima aşa, cu culori cât mai vii, ţipătoare mai degrabă, pentru a fi cumpărate eventual ca simple suveniruri. Cât rămîne? O şesime? Da. Cred că deabia la unul din şase pictori s-a întâmplat să stau mai mult de 10-15 secunde în faţa tablourilor lui. Dar şi printre aceştia erau destui, să nu le spun imitatori, dar prin ale căror picturi să găsesc măcar una despre care să zic: "Da, asta-mi place. Îmi place aşa de mult că vreau să fie a mea!". Adică, nu mă deranjează să am pe perete un tablou pictat în stilul lui Rembrandt sau Monet, dar vreau ca acel tablou să-mi transmită ceva. Iar dacă nu mă face să mă minunez, dacă nu mă face să-mi pun întrebări, măcar să-mi ofere un sentiment de bucurie când mă uit la el. Ca o paranteză acum, în excursia asta am avut şansa să văd mii de tablouri celebre. Tablouri excepţionale. Dar ştiţi ceva? Am impresia că pentru mine au fost doar câteva sute. Adică restul, deşi pictate de pictori celebrii, nu mi s-au părut a fi aşa excepţionale. Privindu-le am avut uneori sentimentul că respectivele erau preţuite mai mult pentru semnătura şi vechimea lor decât pentru ceea ce-mi transmiteau. Am avut impresia că şi în lumea picturii, ca şi în cea de zi cu zi, eticheta contează mai mult decât haina. Că brandul bate conţinutul. Dar hai să admit că ora-i târzie şi poate aberez eu.
În fine, în toată piaţa am găsit două standuri la care să stau mai mult. Erau la 10 metri unul de celălalt. Bine, nici piaţa aia nu-i cine ştie ce imensitate. Dar am stat minute bune, când la unul când la celălalt. Luând tablou cu tablou şi analizându-l. Unul picta în stil impresionist. În ulei. Pe pânză. Cu cuţit. Aşa cum îmi place mie. Asta e, recunosc, sunt fan al acestui stil. Însă oricât îmi doream, nu am văzut tabloul care să spun: "Ăsta-i!".



Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu